Langkau ke kandungan utama

Macam Ni Rupanya Seni Menulis Ulasan Sesebuah Buku Yang Bermanfaat : Book Review

   Assalamualaikum, hai para pembaca blog semua.. aku harap anda semua sihat selalu dan sentiasa dirahmati Allah. Hari aku sahaja lah nak bercerita tentang peristiwa semalam. Ada seorang kawan aku ni yang bertanya tentang macam mana hendak menulis sebuah ulasan buku atau pun book review yang baik dan bermanfaat?



 Nervous juga aku nak sharing dengan kawan aku ni pada mulanya. Yelah selama aku menulis di blog milik aku ni tak pernah lagi la pula buat ulasan tentang mana- mana buku. Buat review tentang aplikasi pernah lah aku buat. Tapi memandangkan kawan aku ni nak tahu sangat tentang pendapat peribadi aku, aku pun berfikir kenapa tidak, ya tak? Jadi alang-alang aku sharing tips dengan kawan aku ni, kenapa tidak kalau aku berkongsi sekali dengan pembaca blog kan?


  

 Jadi, dalam post kali ni aku nak bawa anda semua meneroka seni menulis ulasan buku yang bernas, bermaklumat, menarik dan bermanfaat. Jom kita sama-sama hayati!



  Para pembaca yang dihormati , ulasan buku memainkan peranan penting dalam dunia sastera, memberikan pandangan yang berharga kepada pengarang dan pembaca. 



 Ulasan buku yang dibuat dengan baik bukan sahaja mencerminkan pemikiran dan pendapat peribadi pengulas tetapi juga berfungsi sebagai panduan untuk bakal pembaca yang mencari pengembaraan sastera selanjutnya. 


 

 Sebenarnya buat ulasan buku ni kita semua pernah buat masa dekat sekolah menengah dahulu. Ingat tak lagi tentang program nadi ilmu amalan membaca atau pun singkatannya program NILAM? 


 

 Dalam program NILAM ni murid-murid akan dibawa ke perpustakaan sekolah dan disuruh memilih apa sahaja bahan bacaan yang kita minati. Selepas itu kita diminta untuk membuat ringkasan buku yang telah dibaca tadi lengkap bersama nama pengarangnya dan syarikat penerbitannya. Selepas lengkap diisi dalam buku program nilam, kita akan serah pada guru untuk disemak. Masih ingat lagi ke tidak? Cuba refresh semula ingatan anda?haha..


 

 Oleh itu perkara pertama dan terpaling penting sekali sebelum anda semua mahu memulakan penulisan tentang ulasan buku ini ialah membaca buku dengan teliti. Luangkan masa anda untuk melibatkan diri dalam karya pengarang, memberikan perhatian kepada plot, watak, gaya penulisan dan tema. Anda juga perlu pertimbangkan untuk mencatat nota semasa anda membaca untuk membantu anda mengingati perkara penting dan detik yang bergema dengan anda. Mencatat nota ini perlu dilakukan supaya maklumat penting yang perlu dimasukkan ke dalam ulasan ini tidak tercicir.


 

 Apabila anda mula untuk menulis ulasan, mulakan lah dengan menyediakan ringkasan ringkas buku yang telah dibaca tanpa memberikan sebarang spoiler utama. Bahagian pengenalan ini akan menetapkan peringkat untuk semakan anda dan memberikan pembaca gambaran umum tentang perkara yang di harapkan daripada buku itu. Spoiler utama ini anda tidak perlu masukkan supaya ia boleh membangkitkan rasa teruja kepada bakal pembaca buku tersebut.


 

 Seterusnya, mendalami analisis buku anda, fokuskan pada perkara yang berkesan dan apa yang tidak. Jujurlah dalam penilaian anda, cuba tonjolkan kedua-dua kekuatan dan kelemahan buku itu. Bincangkan elemen seperti pembangunan watak, kualiti penulisan dan impak keseluruhan. Sokong pendapat anda dengan contoh khusus daripada teks untuk memberikan kredibiliti dan kedalaman ulasan anda.



 Selain itu, pertimbangkan tema buku dan cara ia terkesan dengan isu semasa masyarakat yang lebih besar atau kebenaran sejagat. Renungkan bagaimana mesej pengarang dan teknik penceritaan menyumbang kepada keseluruhan pengalaman membaca. Penerokaan yang bernas tentang aspek-aspek ini boleh memberikan pembaca pemahaman yang lebih mendalam tentang kepentingan dan kaitan buku tersebut.


  

 Ia juga penting untuk mempertimbangkan pembaca sasaran anda semasa menulis ulasan buku. Anda perlu menyesuaikan bahasa dan nada anda untuk menarik minat pembaca yang mungkin berminat dengan buku itu. Gunakan bahasa deskriptif untuk membangkitkan suasana buku dan menangkap intipatinya,membantu pembaca membayangkan diri mereka di dalam halamannya. 


 Ulasan buku anda hendaklah di akhiri dengan renungan yang bernas tentang buku itu kepada anda sebagai pembaca. Kongsi pendapat dan gambaran keseluruhan anda, menyerlahkan sebarang hubungan peribadi yang mungkin anda buat dengan cerita atau watak itu. Tamatkan ulasan anda dengan pengesyoran atau cadangan berdasarkan siapa yang anda percaya akan menikmati buku itu dan sebabnya.


 

 Untuk membuat satu ulasan buku yang bermanfaat tidaklah sesukar manapun seperti yang dibayangkan oleh ramai orang. Kalau anda adalah peminat sukan misalnya, pernah tak anda mendengar cara kerja pengulas sukan mengulas sesuatu sukan? Mereka sangat teliti dan memahami sepenuhnya tentang sukan yang mereka ulas. Mereka jujur dalam ulasan yang mereka berikan.


  Sama juga bila mana anda bekerja untuk membuat ulasan sesebuah buku anda perlulah mengetahui dengan sepenuhnya apa yang mahu diulas. Perlu jujur dengan pendapat anda kerana kejujuran adalah polisi yang terbaik. Dengan niat yang baik untuk menyampaikan maklumat yang bermanfaat membantu orang lain, tidak mustahil anda mampu menjadi seorang pengulas buku yang berkredibiliti tinggi.




 




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Terima Gaji Setiap Hari Di PayPal Melalui Aplikasi Cash Em' All Tiada keraguan Dan Ternyata Membayar (payment proof)

 Tiada lagi rasa rasa sangsi dan keraguan terhadap aplikasi Cash `em All ini, itu lah harapan Aku semasa pertama kalinya membuat review tentang aplikasi ini di posting yang lepas. Sesungguhnya rasa ragu dan was-was yang keterlaluan boleh menghalang kita daripada mengambil langkah pertama ke arah kejayaan. Oleh itu bersederhanalah kita sentiasa dalam segala hal. Hal perasaan dan emosi juga tidak terkecuali dan kepada mereka yang terlepas dan tertanya-tanya apa tu Cash `em All boleh baca di sini:  Cash Em' All Gempak App Ni Main Game Pun Di bayar Dalam Matawang Euro Ke Akaun PayPal Baik lah Aku andaikan anda semua telah mengetahui apakah itu aplikasi Cash `em All ini dan cara menjana wang daripadanya. Bukan itu sahaja malah Aku juga berharap anda juga telah memberi kan peluang dan mencuba sendiri aplikasi ini. Tidak rugi jika kita berusaha mencuba sendiri. Tambah berbaloi mencuba bila anda sudah tahu yang aplikasi ini memang ternyata membayar. Tanpa perlu bersusah payah. Apa yang tin

Mode Earn App : Benarkah Legit Atau Pun SCAM? Bukti Pembayaran(Payment Proof)

 Assalamualaikum para pembaca blog Aku Punya Cerita.Com, semoga kalian sentiasa di murah kan rezeki dan berada dalam lindungan Allah S.W.T selalu, amin. Tidak banyak yang hendak Aku perkatakan di dalam posting pada kali ini. Cuma sambungan dari perkongsian yang lepas berkenaan aplikasi membuat duit online Mode Earn App. Bagi yang belum mengetahui aplikasi apakah itu? Sila baca : Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App) Pada posting kali ini Aku ingin berkongsi sedikit pengalaman aku membuat review tentang aplikasi Mode ni. Pada Aku Mode ni mudah nak di kendalikan. Kenapa Aku cakap mudah,pasal anda boleh start earning dengan hanya mendengar radio. Apa yang perlu anda lakukan hanya ambil telefon bimbit anda dan buka aplikasi Mode. Anda boleh pilih dari senarai radio yang di sediakan dalam aplikasi ini sesuai dengan selera telinga anda secara percuma. Kemudian anda boleh tinggalkan telefon anda dan masa yang ada boleh di gunakan untuk buat kerja a

Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App)

 Seiring masa beredar kehidupan yang di lalui saban hari juga semakin mencabar dan tidak sedikit liku-liku kewangan yang perlu di hadapi. Benarlah kata pepatah orang dahulu kala, "semakin besar periuk,semakin besarlah pula keraknya" . Pepatah melayu ini sangat sesuai untuk menggambar kan realiti yang berlaku dalam masyarakat kita pada zaman sekarang. Pernah kah anda menyaksi kan atau pun mendengar keluhan ramai orang yang mengata kan,tak cukup duit! Sentiasa tak cukup duit? Semasa mula bekerja dahulu dapat gaji bersih seribu ringgit kata tak cukup. Setelah beberapa tahun bekerja dan gaji pun telah naik jadi lima ribu ringgit sebulan, tetap mengata kan duit tak cukup. Apa sudah jadi?  Dan Bila Tak Cukup Duit Apa Pula Yang Di lakukan? Bila sudah merasa kan diri tidak cukup duit,mula lah tercari-cari kerja partime untuk menampal perbelanjaan yang bocor. Semua ini harus di lakukan secara rela atau pun tidak demi menampung perbelanjaan harian yang semakin tinggi dari hari ke hari.