Langkau ke kandungan utama

Tips Mudah Untuk Kembali Gembira

  Assalamualaikum para pembaca blog sekalian. Harapan aku anda semua sentiasa berada dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya. Aku juga berharap anda semua sentiasa bersemangat dalam menjalani kehidupan ini yang memang penuh dengan pelbagai ujian daripada Allah yang maha esa. Hidup ini hanyalah persinggahan yang sementara, sebelum kita menuju ke alam abadi. Oleh itu, tidak salah sekiranya sesekali kita cuba bermuhasabah diri. Ambil sedikit masa untuk bersoal jawab dengan diri sendiri, apakah sudah cukup persediaan yang telah dibuat sebagai bekalan untuk mengadap ke hadapan Allah nanti? Jika belum apakah perancangan yang telah dibuat? 


 Perancangan itu penting untuk dibuat dalam segala apa pun perkara yang kita mahu lakukan. Walaupun perancangan yang dibuat itu bukanlah sebagai satu jaminan yang pasti untuk kita semua menggenggam kejayaan, kita harus tetap membuat perancangan yang rapi supaya kita akan lebih bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang bakal tiba. Ini kerana jika kita gagal untuk merancang, itu bermakna kita merancang untuk gagal.


 Para pembaca yang dirahmati, jika kita sudah melakukan segala perancangan namun tetap juga gagal, jangan lah bersedih. Anggaplah itu suatu ujian daripada tuhan untuk kita meningkatkan lagi usaha. Anggaplah segala ujian yang datang itu sebagai peringatan dan kasih sayang-Nya terhadap diri kita. Mungkin dengan berbuat demikian kita akan menemui seribu macam cara lagi untuk menuju kejayaan. 


 Jangan bersedih kerana percayalah di saat kita sedang di uji itu bermakna, tuhan sedang memberikan perhatiannya terhadap diri kita. Alangkah bertuahnya sesiapa yang mampu mendapatkan perhatian daripada Allah yang maha besar ini. Sebagai seorang muslim yang sejati kita haruslah menerima apa sahaja ujian yang datang ke arah kita sebagai qadar Allah yang telah ditentukan sejak dari azali lagi.


 Jangan bersedih lagi wahai kawan-kawan semua, sesungguhnya Allah sentiasa ada bersama kita. Tidak sesekali Allah menurunkan ujian ke atas diri setiap orang hamba-Nya, melainkan ujian tersebut memang mampu ditangani oleh seseorang yang sedang diuji itu. 


 Di sebalik semua kepayahan yang berjaya kita harungi tersebut pastinya bakal menguatkan kembali diri setiap orang daripada kita untuk terus bergerak maju ke hadapan. Dan, semoga kita semua sentiasa berada dalam lindungan-Nya, amin... 


   Para pembaca yang dirahmati, Allah adalah tuhan semesta alam dan pemilik segala apa pun yang terdapat di bumi dan di langit. Oleh itu, apa sahaja yang kita inginkan berdoalah dan memohon kepadanya. Jikalau doa kita diperkenankan ucapkanlah Alhamdulillah, kalau tidak pun kita harus juga mengucapkan Alhamdulillah, kerana semuanya adalah dari-Nya. 


 Harus diingat mungkin jua sesuatu yang tidak kita sukai itu adalah yang terbaik buat diri kita sebenarnya. Sesungguhnya Allah adalah maha perancang dan maha mengetahui akan sesuatu yang tidak kita ketahui.


  Tidak sukar sebenarnya untuk membuatkan hidup kita sentiasa merasa gembira bila kita belajar bersyukur dengan apa yang telah Allah kurniakan kepada kita. Oleh itu, ambil lah sedikit daripada masa yang anda ada setiap hari untuk menyatakan rasa syukur anda terhadap apa sahaja nikmat yang ada kecapi.


  Dengan menanamkan rasa bersyukur dengan apa yang anda miliki mampu membantu anda mengalihkan fokus anda ke arah sesuatu perkara yang lebih positif. Anda pastinya akan merasa lebih gembira.


  Kajian juga menunjukkan diri kita adalah ibarat sebuah cermin terhadap enam orang yang mengelilingi diri kita. Ini bermakna jika anda mahu menjadi kaya, anda harus lah mengelilingi orang yang kaya. Perkara yang sama juga berlaku jika anda mahu sentiasa merasa gembira anda seharusnya memastikan diri anda berada di sekeliling orang yang gembira juga. 


 Anda juga hendaklah sentiasa memastikan diri anda sentiasa di kelilingi oleh orang-orang yang positif dan selalu ada bersama anda tidak kira senang mahu pun susah. Sentiasalah memelihara hubungan yang baik  terhadap sesama insan terutamanya mereka yang selalu memberikan sokongan terhadap diri anda.


  Luangkan lah masa bersama insan tersayang kerana mereka mampu memberikan rasa bahagia dalam diri kita membuatkan kita akan terus berfikiran positif dalam menjalani kehidupan.


 Anda juga boleh mula melakukan senaman secara rutin. Sentiasa mengamalkan pemakanan yang seimbang dan berkhasiat,dan pasti kan anda mendapatkan tidur yang mencukupi. Menjaga kesihatan fizikal anda boleh memberikan impak yang positif kepada mood dan kebahagian diri anda sendiri.


 Selain itu, anda juga boleh menyisihkan sedikit waktu untuk penjagaan diri anda sendiri dengan melakukan aktiviti-aktiviti yang anda sukai. Melakukan aktiviti yang disukai boleh membuatkan kita berasa gembira dan relax. 

 

 Anda juga boleh mengamalkan sikap kesedaran terhadap diri sendiri seperti bermeditasi. Atau pun jika anda terlalu sibuk sangat pun, cukuplah sekadar anda menarik dan menghembus nafas secara dalam untuk menenangkan kembali perasaan yang sedang 'kacau' itu.


 Tetapkan lah satu matlamat anda selari dengan nilai dan kualiti yang anda miliki. Matlamat anda seharusnya sesuatu yang benar-benar membuat kan anda bersemangat apabila sahaja anda memikirkannya. 


 Berusaha keras lah untuk bekerja dan menggapai matlamat anda tersebut kerana ini akan membantu anda lebih bersemangat dan terasa lengkap. Hey, anda mempunyai tujuan yang khusus di dalam hidup ini, bukan sekadar meratapi apa yang telah berlalu.


 Luangkan lah sedikit daripada masa yang anda ada dengan hobi dan aktiviti yang mampu membuatkan anda berasa gembira. Tidak kira lah dengan membaca, melukis, bermain alatan muzik atau pun anda boleh melibatkan diri secara aktif dalam bidang sukan yang anda gemari. Dengan ini masa anda akan terasa lebih berharga dan hidup lebih bermakna. Apabila badan kita sihat minda pun menjadi semakin cerdas.


 Mengamalkan perlakuan yang mulia juga terbukti mampu membuatkan diri seseorang merasa gembira. Perlakuan mulia itu tidak semestinya memerlukan anda melibatkan diri dalam sesuatu perkara yang besar. Mulakan lah dengan membantu pada mereka yang memerlukan. Jika tidak mampu memberikan bantuan dalam bentuk wang ringgit juga tidak mengapa, anda boleh sahaja menjadi seorang pendengar yang setia pada yang memerlukan misalnya.

 

 Meski kedengaran kecil kadang kala dengan perkara sedemikian anda dapat meringankan beban pada mereka yang memerlukan. Anda juga akan berasa lebih gembira apabila orang yang anda bantu kelihatan gembira.


 Buang semua pemikiran yang berbaur negatif dan gantikan dengan nilai yang positif. Anda adalah apa yang anda fikirkan, jadi sentiasa lah ingatkan diri anda sendiri untuk sentiasa memikirkan hanya perkara yang baik-baik sahaja dalam apa jua situasi yang sedang anda hadapi. Sentiasa optimistik untuk menyelesaikan masalah yang di hadapi daripada meratapinya.


 Mulai daripada saat ini cubalah untuk melibatkan diri anda pada masa sekarang. Apa yang berlaku semalam adalah perkara yang telah lepas dan bakal menjadi sejarah. Hidup ini hanya sekali jadi rangkul lah apa yang anda miliki sekarang dengan rangkulan yang kemas dan nikmatinya sehingga ke akhirnya. 


 

Kesimpulannya


  Untuk kita kembali merasakan kegembiraan setelah melalui sesuatu kesedihan adalah tidak sesukar sebagai mana yang difikirkan oleh kebanyakan orang. Untuk kembali merasa gembira kita haruslah sentiasa bersyukur dan sentiasa merasakan cukup dengan apa yang kita miliki. Kita harus lah juga sentiasa bersangka baik terhadap pencipta kita tuhan yang maha esa. Setiap ujian yang diturunkan terdapat pelajaran berharga yang boleh diambil. Seperti juga disaat kita meratapi berlakunya hujan dan ribut yang menyiksakan tanpa kita menyedari kita sebenarnya bakal dihadiahkan sebuah pelangi yang indah. 


 Oleh itu nikmatilah hidup ini sepenuhnya dengan penuh bersemangat kerana kita semua adalah manusia yang masih bernafas. Selagi nadi kita masih berdenyut, selagi itulah kita mesti berusaha untuk merasakan gembira. Jangan biarkan diri kita terus tenggelam dan hancur dengan perasaan sedih yang hadir sesaat. 








  


 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Terima Gaji Setiap Hari Di PayPal Melalui Aplikasi Cash Em' All Tiada keraguan Dan Ternyata Membayar (payment proof)

 Tiada lagi rasa rasa sangsi dan keraguan terhadap aplikasi Cash `em All ini, itu lah harapan Aku semasa pertama kalinya membuat review tentang aplikasi ini di posting yang lepas. Sesungguhnya rasa ragu dan was-was yang keterlaluan boleh menghalang kita daripada mengambil langkah pertama ke arah kejayaan. Oleh itu bersederhanalah kita sentiasa dalam segala hal. Hal perasaan dan emosi juga tidak terkecuali dan kepada mereka yang terlepas dan tertanya-tanya apa tu Cash `em All boleh baca di sini:  Cash Em' All Gempak App Ni Main Game Pun Di bayar Dalam Matawang Euro Ke Akaun PayPal Baik lah Aku andaikan anda semua telah mengetahui apakah itu aplikasi Cash `em All ini dan cara menjana wang daripadanya. Bukan itu sahaja malah Aku juga berharap anda juga telah memberi kan peluang dan mencuba sendiri aplikasi ini. Tidak rugi jika kita berusaha mencuba sendiri. Tambah berbaloi mencuba bila anda sudah tahu yang aplikasi ini memang ternyata membayar. Tanpa perlu bersusah payah. Apa yang tin

Mode Earn App : Benarkah Legit Atau Pun SCAM? Bukti Pembayaran(Payment Proof)

 Assalamualaikum para pembaca blog Aku Punya Cerita.Com, semoga kalian sentiasa di murah kan rezeki dan berada dalam lindungan Allah S.W.T selalu, amin. Tidak banyak yang hendak Aku perkatakan di dalam posting pada kali ini. Cuma sambungan dari perkongsian yang lepas berkenaan aplikasi membuat duit online Mode Earn App. Bagi yang belum mengetahui aplikasi apakah itu? Sila baca : Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App) Pada posting kali ini Aku ingin berkongsi sedikit pengalaman aku membuat review tentang aplikasi Mode ni. Pada Aku Mode ni mudah nak di kendalikan. Kenapa Aku cakap mudah,pasal anda boleh start earning dengan hanya mendengar radio. Apa yang perlu anda lakukan hanya ambil telefon bimbit anda dan buka aplikasi Mode. Anda boleh pilih dari senarai radio yang di sediakan dalam aplikasi ini sesuai dengan selera telinga anda secara percuma. Kemudian anda boleh tinggalkan telefon anda dan masa yang ada boleh di gunakan untuk buat kerja a

Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App)

 Seiring masa beredar kehidupan yang di lalui saban hari juga semakin mencabar dan tidak sedikit liku-liku kewangan yang perlu di hadapi. Benarlah kata pepatah orang dahulu kala, "semakin besar periuk,semakin besarlah pula keraknya" . Pepatah melayu ini sangat sesuai untuk menggambar kan realiti yang berlaku dalam masyarakat kita pada zaman sekarang. Pernah kah anda menyaksi kan atau pun mendengar keluhan ramai orang yang mengata kan,tak cukup duit! Sentiasa tak cukup duit? Semasa mula bekerja dahulu dapat gaji bersih seribu ringgit kata tak cukup. Setelah beberapa tahun bekerja dan gaji pun telah naik jadi lima ribu ringgit sebulan, tetap mengata kan duit tak cukup. Apa sudah jadi?  Dan Bila Tak Cukup Duit Apa Pula Yang Di lakukan? Bila sudah merasa kan diri tidak cukup duit,mula lah tercari-cari kerja partime untuk menampal perbelanjaan yang bocor. Semua ini harus di lakukan secara rela atau pun tidak demi menampung perbelanjaan harian yang semakin tinggi dari hari ke hari.