Langkau ke kandungan utama

Memahami Konsep Syurga Di Bawah Telapak Kaki Ibu

 Kepercayaan bahawa Syurga terletak di bawah tapak kaki ibu melambangkan kasih sayang, penjagaan dan pengorbanan yang dicurahkan oleh ibu tanpa had kepada anak- anak mereka. Dari kehamilan dan melahirkan anak hinggalah mengasuh, membesarkan dan menyara zuriat mereka, ibu melambangkan pengorbanan tanpa had dan dedikasi yang tidak berbelah bahagi dalam islam.


 Dalam artikel ini, kami menyelidiki kepentingan konsep " Syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu" dalam agama islam dan meneroka kasih sayang dan rasa hormat yang mendalam yang dipegang oleh umat islam terhadap ibu mereka.


 Pernah kah anda mendengar lirik lagu yang cukup popular nyanyian Cat Steven atau nama islamnya, Yusuf Islam yang bertajuk " Your Mother"?. Sedikit petikan lirik lagu daripada Yusuf Islam yang memuliakan status seorang ibu.


 Who should i give my love to? My respect and my honor to, who should i pay good mind to? After Allah and Rasullulah... Comes your mother, who next? your mother, who next? Your mother..and then your father..


 Sedikit penerangan maksud di sebalik lirik lagu di atas. Kisahnya bermula apabila ada seseorang yang bertanya kepada Rasullulah, " kepada siapakah lagi yang layak untuk dia mencurahkan bakti dan kebaikan selepas Allah dan Rasul?".  Maka jawapan yang dia dapatkan adalah "ibu kamu, ibu kamu dan ibu kamu kemudian baru lah ayah kamu". Tiga kali kita di suruh berbakti kepada ibu kita berbanding si ayah. Mengapa begitu?


 Ini kerana di dalam agama Islam, penghormatan dan kemuliaan yang dikurniakan kepada ibu mempunyai kepentingan istimewa yang melangkaui sempadan budaya. Penghormatan yang mendalam terhadap ibu terkandung dalam kepercayaan bahawa "Syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu". 


 Pepatah ini yang mencerminkan, darjat tinggi dan nilai besar yang diberikan kepada ibu dalam ajaran islam. Seorang anak tidak akan dapat mencium bau syurga sekiranya dia mengasari ibunya, walaupun sekadar berkata "ahhh". Redha Allah terhadap seorang anak jatuh selepas redha ibunya. Ini bermakna Allah hanya memandang amal kebaikan yang dilakukan oleh seseorang setelah melihat sama ada dia berkelakuan baik terhadap ibunya.


 Oleh itu, berhati-hati ya apabila berbicara dengan ibu anda. Bertuturlah dengan penuh kelembutan dan gunakanlah bahasa yang sopan terhadap ibu kamu. Pernah diceritakan pada suatu ketika dahulu, ada seorang pemuda yang sangat alim dan warak. Dia sangat mentaati kepada segala perintah Allah, tetapi mengalami kesukaran ketika menghadapi saat kematiannya.


 Apabila diselidiki, ternyata pemuda itu mempunyai ibu yang sudah berusia lanjut. Apabila siasatan dijalankan dengan lebih mendalam, rupa- rupanya pemuda tersebut telah berbicara sedikit kasar dengan ibunya setelah berlaku perselisihan faham di antara mereka. Si anak belum berkesempatan memohon ampun terhadap ibunya, di saat dia sedang menghadapi sakaratul maut, menyebabkan dia sukar untuk menghembuskan nafas terakhirnya. 


 Seorang Syeikh akhirnya dipanggil untuk menyelesaikan masalah tersebut. Lalu bertanya kepada si ibu sama ada dia telah memaafkan perbuatan kasar anaknya itu? Si ibu yang pada mulanya enggan, menjadi tidak sampai hati melihat anaknya yang menderita akhirnya memaafkan segala perbuatan anaknya itu. Si anak akhirnya dapat menghembuskan nafas terakhirnya dengan tenang setelah diberi minum air bekas rendaman kedua belah tapak kaki ibunya.


 Kita juga menjumpai perkara yang hampir sama dalam sejarah melayu nusantara. Siapa sahaja yang tak tahu tentang cerita Malim Kundang dan Si Tanggang. Kedua- dua mereka selalu berkasar dan menderhakai perintah ibu mereka. Akibat tidak tahan dengan perbuatan mereka yang sangat menyakitkan hati sang ibu, akhirnya si ibu pun berdoa kepada Allah, dan Allah memperkenankan doa si ibu yang teraniaya tadi. Kedua- dua mereka mengalami nasib yang sama, iaitu disumpah menjadi batu selama-lamanya.


 Nilai moral yang boleh kita dapati daripada kedua- dua contoh cerita di atas adalah jangan sesekali kita mengasari dan menderhakai perintah ibu kita. Patuhilah segala suruhannya selagi mana ianya tidak melanggar perintah Allah. Selain itu, tiada sebarang perkara yang buruk bakal berlaku jika kita memilih untuk menghormati dan memuliakan seorang ibu.


 Menurut islam, memuliakan dan menghormati ibu adalah ibadah yang membawa rahmat dan ganjaran yang amat besar daripada Allah. Dengan menunjukkan kebaikan, belas kasihan dan ketaatan kepada ibu, orang islam berusaha untuk mendapatkan keredhaan Allah dan mendapatkan tempat di Syurga melalui ketaqwaan dan kesyukuran.


 Ibu memainkan peranan penting dalam membentuk watak, nilai dan perkembangan rohani anak- anak mereka. Konsep Syurga di bawah tapak kaki mereka menekankan kepentingan mencari bimbingan, kebijaksanaan dan keberkatan daripada ibu, yang berfungsi sebagai cahaya pelita dan sumber inspirasi dalam mengharungi kerumitan dan cabaran hidup.


 Gambaran Syurga di bawah telapak kaki ibu menandakan peranan ibu sebagai pelindung, pengasuh dan penyedia perlindungan dan keselamatan untuk anak - anak mereka. Semasa kesusahan dan kegawatan, ibu menawarkan ketenangan, keselesaan dan jaminan, berfungsi sebagai tempat perlindungan untuk orang yang mereka sayangi. 


Dalam tradisi islam, ibu dipercayai mempunyai status khas syafaat dan rahmat pada hari kiamat. Dengan menghormati dan mentaati ibu mereka di dunia ini, umat islam berharap mendapat syafaat dan rahmat mereka di Akhirat kelak, membimbing mereka ke arah pengampunan dan keselamatan di hadapan Allah.


 Konsep Syurga di bawah tapak kaki ibu sangat bergema dengan norma budaya dan sosial yang lazim dalam kebanyakan masyarakat islam, di mana ibu dihormati sebagai ibu bapa dan tunggak kekuatan dalam unit keluarga. Menjunjung tinggi kebaktian dan penghormatan kepada ibu bukan sahaja tugas agama tetapi aspek asas keharmonian dan perpaduan masyarakat.


 Kepercayaan kepada Syurga di bawah telapak kaki ibu melangkaui sempadan agama dan bergema dengan nilai sejagat iaitu kasih sayang, belas kasihan dan ikatan kekeluargaan yang dihargai oleh orang yang berbeza agama dan latar belakang. Ia berfungsi sebagai peringatan tentang kesucian dan ketuhanan keibuan yang wujud dalam mengasuh dan membentuk kehidupan manusia.



 Kesimpulannya,

 Pepatah yang mendalam bahawa " Syurga terletak di bawah tapak kaki ibu" merangkumi kasih sayang dan penghormatan yang mendalam yang dipegang oleh umat islam untuk ibu mereka sebagai perwujudan rahmat, belas kasihan dan bimbingan ilahi. Dengan menghormati dan menghargai ibu mereka, umat islam berusaha untuk mencontohi sifat- sifat mulia tidak mementingkan diri sendiri, pengorbanan dan pengabdian yang menunjukkan kasih sayang, belas kasihan ibu. Konsep ini juga sesuai diamalkan oleh semua lapisan masyarakat tidak mengira apa pun latar belakang, bangsa dan agama. 


Marilah kita mengenali dan menghargai nilai ibu yang tidak terkira dalam islam dan seterusnya, mengakui peranan mereka yang tiada tandingan dalam membentuk hati, minda dan rahmat yang tidak terhingga. Sebagai langkah pertama yang boleh anda ambil untuk benar - benar memahami konsep syurga di bawah telapak kaki ibu ini ialah dengan memanfaatkan sambutan hari ibu sedunia yang disambut pada bulan Mei setiap tahun. Luangkanlah sedikit masa dan perhatian anda pada hari itu sebagai tanda ingatan bahawa anda sentiasa menghargai kehadiran mereka. Langkah permulaan ini mungkin kelihatan kecil tetapi besar manfaatnya. 


 Aku sangat berharap anda semua dapat memahami konsep asas mengapa syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu. Hargai lah kehadiran mereka dan sayangi lah mereka seperti mana mereka menyayangi anda sewaktu anda masih kecil. Walaupun demikian ini tidak bermakna anda harus melupakan dan mengabaikan kewujudan peranan seorang bapa dalam hidup anda. Tanpa kedua orang tua kita, kita tak mungkin boleh melihat bulan dan matahari.




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Terima Gaji Setiap Hari Di PayPal Melalui Aplikasi Cash Em' All Tiada keraguan Dan Ternyata Membayar (payment proof)

 Tiada lagi rasa rasa sangsi dan keraguan terhadap aplikasi Cash `em All ini, itu lah harapan Aku semasa pertama kalinya membuat review tentang aplikasi ini di posting yang lepas. Sesungguhnya rasa ragu dan was-was yang keterlaluan boleh menghalang kita daripada mengambil langkah pertama ke arah kejayaan. Oleh itu bersederhanalah kita sentiasa dalam segala hal. Hal perasaan dan emosi juga tidak terkecuali dan kepada mereka yang terlepas dan tertanya-tanya apa tu Cash `em All boleh baca di sini:  Cash Em' All Gempak App Ni Main Game Pun Di bayar Dalam Matawang Euro Ke Akaun PayPal Baik lah Aku andaikan anda semua telah mengetahui apakah itu aplikasi Cash `em All ini dan cara menjana wang daripadanya. Bukan itu sahaja malah Aku juga berharap anda juga telah memberi kan peluang dan mencuba sendiri aplikasi ini. Tidak rugi jika kita berusaha mencuba sendiri. Tambah berbaloi mencuba bila anda sudah tahu yang aplikasi ini memang ternyata membayar. Tanpa perlu bersusah payah. Apa yang tin

Mode Earn App : Benarkah Legit Atau Pun SCAM? Bukti Pembayaran(Payment Proof)

 Assalamualaikum para pembaca blog Aku Punya Cerita.Com, semoga kalian sentiasa di murah kan rezeki dan berada dalam lindungan Allah S.W.T selalu, amin. Tidak banyak yang hendak Aku perkatakan di dalam posting pada kali ini. Cuma sambungan dari perkongsian yang lepas berkenaan aplikasi membuat duit online Mode Earn App. Bagi yang belum mengetahui aplikasi apakah itu? Sila baca : Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App) Pada posting kali ini Aku ingin berkongsi sedikit pengalaman aku membuat review tentang aplikasi Mode ni. Pada Aku Mode ni mudah nak di kendalikan. Kenapa Aku cakap mudah,pasal anda boleh start earning dengan hanya mendengar radio. Apa yang perlu anda lakukan hanya ambil telefon bimbit anda dan buka aplikasi Mode. Anda boleh pilih dari senarai radio yang di sediakan dalam aplikasi ini sesuai dengan selera telinga anda secara percuma. Kemudian anda boleh tinggalkan telefon anda dan masa yang ada boleh di gunakan untuk buat kerja a

Rilek Dan Santai Dengar Radio Di Rumah Pun Boleh dapat Duit (Review Mode Earn App)

 Seiring masa beredar kehidupan yang di lalui saban hari juga semakin mencabar dan tidak sedikit liku-liku kewangan yang perlu di hadapi. Benarlah kata pepatah orang dahulu kala, "semakin besar periuk,semakin besarlah pula keraknya" . Pepatah melayu ini sangat sesuai untuk menggambar kan realiti yang berlaku dalam masyarakat kita pada zaman sekarang. Pernah kah anda menyaksi kan atau pun mendengar keluhan ramai orang yang mengata kan,tak cukup duit! Sentiasa tak cukup duit? Semasa mula bekerja dahulu dapat gaji bersih seribu ringgit kata tak cukup. Setelah beberapa tahun bekerja dan gaji pun telah naik jadi lima ribu ringgit sebulan, tetap mengata kan duit tak cukup. Apa sudah jadi?  Dan Bila Tak Cukup Duit Apa Pula Yang Di lakukan? Bila sudah merasa kan diri tidak cukup duit,mula lah tercari-cari kerja partime untuk menampal perbelanjaan yang bocor. Semua ini harus di lakukan secara rela atau pun tidak demi menampung perbelanjaan harian yang semakin tinggi dari hari ke hari.